آموزشگاه موسیقی در اصفهان     کلاس آموزش گیتار در اصفهان   گروه موسیقی در اصفهان

چگونه خواننده آواز سنتی شویم؟

چگونه خواننده آواز سنتی شویم؟

شاید این سوال شما هم باشد. این که ” چگونه خواننده آواز سنتی شویم ؟” برای تبدیل شدن به یک خواننده آواز سنتی، هر هنرجوی آوازی باید نکاتی را مد نظر قرار دهد. کلاس آموزش آواز در تهران در این مقاله قصد این را دارم که به اختصار برخی از این نکات را به خدمت عزیزان برسانم . امید آنکه نکاتی که در این مقاله به آن اشاره شده، بتواند برای علاقه مندان به خوانندگی آواز سنتی، مفید واقع شود. شنونده‌ی نظرات و پیشنهادات شما و پاسخگوی سوالات شما هستم.

سوال اصلی “چگونه خواننده آواز سنتی شویم؟”

یکی از رموز هنرجویان موفق این است که در ابتدای مسیر، با آگاهی و شناخت از حیطه‌ی هنری مورد علاقه‌ی خود، مسیر روشنی را برای آینده ترسیم می‌کنند. البته که تلاش و پشتکار، در هر کاری از دیگر رموز موفقیت است. در این مقاله می‌خواهیم این دید و مسیر روشن را برای علاقه‌مندان به خوانندگی آواز سنتی روشن کنیم یا به زبان ساده‌تر به این سوال که چگونه خواننده آواز سنتی شویم ، پاسخ دهیم. اگر می‌هواهید در این راه قدم بگذارید و به یکی از خوانندگان موسیقی سنتی تبدیل شوید، پنج نکته‌ای که در ادامه‌ی این مقاله آمده را به دقت مطالعه کنید.

جستجو و پیدا کردن یک استاد ورزیده و کار بلد

در اولین مرحله برای پاسخ به این سوال که “چگونه خواننده آواز سنتی شویم؟ “، باید گفت جستجو و پیدا کردن یک استاد ورزیده و کار بلد مهم‌ترین اصل است. به نظرم مهم‌ترین نکته برای خواننده آواز سنتی شدن پیدا کردن یک استاد آواز ورزیده ، مطلع ،باسواد بالای آوازی ، ردیف دان و با تجربه است . کلاس سلفژ در اصفهان هنرجوی آواز هر چه قدر زمان و انرژی بابت پیدا کردن استاد آواز بگذارد در حقیقت ، نه تنها چیزی را از دست نداده بلکه بسیار در ، روند پیشرفت آوازی خود به جلو رفته و این مسئله مهم در آینده هنری او نقش اساسی دارد . نکته مهم دیگر این است که رفتار و منش و در کل فضایل اخلاقی استاد هم برای هنرجو باید دارای اهمیت بسیاری باشد .

انتخاب و گزینش کردن روشهای تدریس آواز توسط هنرجوی آواز

اگر هنرجو ی آواز در انتخاب استاد آواز دقت و تحقیق بسیار کرده باشد می تواند از نسل قدیم یا جدید اساتید آواز ، روشی که بیشترین تناسب با روحیات و علاقه خود دارد را انتخاب کند و این دومین نکته‌ای است که در پاسخ به این سوال که “چگونه خواننده آواز سنتی شویم ؟” باید به آن توجه داشت. با یک نگاه کلی و اجمالی اساتید آواز نسل قدیم معمولا ردیف های آوازی که سینه به سینه فرا گرفته اند به هنرجوی خود آموزش می‌دهند . اما اگر استاد آواز از نسل جدید و امروزی باشد ، معمولا توسط ابزارهای کمک آموزشی مثل : دیاپازون یا برای کمک به آموزش گوشه‍‌های آوازی ساز سه تار و تار ، و یا برای آموزش گوشه‌های ضربی، ساز تنبک استفاده می‌کنند .
کلاس خوانندگی در اصفهان
البته سلفژ( ترتیب سرایش نت‌ها ) تاریخچه مختصری از آواز و گوشه‌های آوازی باید قبل از طی کردن این مراحل به هنر جو تعلیم داده شود مخصوصا سلفژ که بسیار در ، امر آموزش صحیح و اصولی آواز موثر است . و ضمنا در خلال آموزش گوشه‌های آوازی ، استاد باید تصانیفی که مربوط به گوشه‌های ضربی هستند یا رنگ‌های که در آواز سنتی موجود است را به فرا خور مرتبط شدن به گوشه‌های تدریس شده به هنرجو تدریس کند که هنرجو با نحوه اجرای تصنیف‌ها و رنگ‌ها آشنا شود. و ذکر این مطلب که رعایت کردن درست تلفظ کردن آواهای صوتی ، تمرین کردن گام‌های موسیقی (ازگام‌های بالا به پایین و پایین به بالا )،گرم و سرد کردن صدا در هنگام تمرین آواز ، باعث پیشرفت و ترقی هنرجو در امر یادگیری آواز می‌شود .

نکته دیگر این که طبق روال جا افتاده در کلاس‌های آموزش آواز سنتی اساتید بیشتر از ردیف‌های آوازی شادروان محمود کریمی ، عبدالله دوامی و حسین طاهرزاده استفاده می‌کنند. البته ذکر این نکته ضروری است که هنرجو با گوش کردن به آواز های اساتید بزرگ آواز چون : قمر الملوک وزیری ، دلکش ، مرضیه ، ملوک ضرابی ، حسین طاهرزاده ، محمودی خوانساری ، تاج اصفهانی ، قوامی ، ایرج ، گلپا ، ادیب خوانساری ، صدیف ، شجریان، ناظری ، ایرج بسطامی، افتخاری ، جهاندار ، و بقیه اساتید آواز دانش و اطلاعات آوازی خود را بالا برده و هم زمان با شیوه‌های مختلف آواز خواندن هم آشنا می‌شود و کلاس درسی با صدها نکته ارزشمند و گرانبها برای هنرجوی آواز مهیا می‌شود.پ

طرز ایستادن و تنفس صحیح را بیاموزید

اگر می‌خواهید بدانید چکونه می‌توانید یک خواننده آواز سنتی شوید، باید طرز ایستادن و تنفس صحیح را بیاموزید. یکی از پاهای خود را کمی جلوتر نگه دارید و راست بایستید . سینه را به جلو و پهنای شانه‌ها را به عقب بکشید . این طرز ایستادن به شما کمک می‌کند که راحت‌تر نفس بکشید و حجم شُش‌ها را برای ادای بهتر نتها و کلمات افزایش دهید . تنفس عمیق و صحیح بسیار در هنر خوانندگی تاثیر گذار است مخصوصا در اجراهای زنده بسیار حائز اهمیت است .

وسعت ، رنج و رنگ ، کیفیت صدایتان را ارتقاء ببخشید

با تمرین‌های بسیار آوازی اولا وسعت صدای خود را بیابید و آن را گسترش دهید و دوما رنج صدایتان بسیار مسئله مهمی است . زیرا اگر تمرینی در رنج صدای شما نباشد فشار زیادی را به صدا و حنجره خود وارد می‌کنید و برای ارتقاء رنج صدایتان باید روی تولید صداهای ترکیبی یعنی صداهای از ترکیب رنج‌های پایین ( صداهای تولیدی قفسه سینه ) و رنج‌های بالا ( صداهای تولیدی از سر ) تمرین کنید البته رنگ و کیفیت صدایتان بسیار مهم‌تر از وسعت و رنج صدایتان است . زیرا مخاطبین صدای شما بیشتر علاقمند و عاشق به رنگ و کیفیت ( کاراکتر صدای شما ) هستند نه وسعت یا رنج صدایتان . و برای پیشرفت در آواز حداقل هنرجو باید دارای 2 دانگ صدا باشد.

تغذیه و حفظ سلامتی در آواز خوانی

مصرف مداوم آب در طول روز ، استفاده کردن از نعناع ، آب آناناس ، آب نبات ، غرغره کردن آب نمک مخلوط با مقداری جوش شیرین و پرهیز کردن از استفاده از مواد لبنی ، انواع سیگارها ، قلیان و مواد مخدر ، مشروبات الکی ، مواد غذایی بسیار گرم یا سرد ، انواع ترشیجات و شیرینی‌جات ضامن سلامتی و با کیفیت ماندن حنجره ، ریه‌ها و کل اعضای تولید صدای هنرجو می‌باشد .

برای فالش نخواندن در آموزش آواز چه باید کرد؟

برای فالش نخواندن در آموزش آواز چه باید کرد؟



نقش لبه های تارهای صوتی برای فالش نخواندن در آموزش آواز و کنترل جریان خروجی هوا در بازدم بسیار پر رنگ است کلاس آموزش آواز سنتی در تهران و برای کنترل بهتر و پر انرژی و پر قدرت تر خواندن حتما می بایست یک خواننده لبه های تارهای صوتی قوی داشته باشد.

وقتی لبه های تارهای صوتی خوب بر هم کیپ یا زیپ  بشوند اصطلاحاً کلوژر اتفاق می افتد و کلوژر  معنی انگلیسی بسته شدن تارهای صوتی است.

3 تمرین مهم:

تمرین گیگ گیگ گیگ:

برای تقویت لبه های تارهای صوتی ابتدا تمرین گیگ گیگ را انجام می دهیم.

برای این تمرین حنجره را پائین می آوریم . برای پائین آوردن حنجره از خمیازه و تقلید صدای سگ دوبی استفاده می کنیم. کلاس سلفژ در اصفهان این تمرین تاثیر بسیار زیادی در فالش نخواندن در آموزش آواز دارد.

در این تمرین باید دقت کنیم که گ دوم حتما شنیده شود.

دانه به دانه نتهای گام را با گیگ گیگ بدقت بالا می رویم و سپس بر می گردیم.

کلاس خوانندگی در اصفهان

تمرین گوگ گوگ:

بمانند تمرین گیگ همه ی نتهای گام را با گیگ بالا می رویم و سپس بر می گردیم و بازهم دقت داریم که گ دوم حتما شنیده شود.

تمرین اُ ا:

در این تمرین مانند اینکه یک بچه  خطایی کرده و می خواهیم به او تذکر بدهیم به او می گوئیم اُا آنرا را روی گام می بریم و به مانند دو تمرین قبل یکی یکی نتهای گام را با این تمرین هماهنگ می خوانیم.

دقت کنید که این سه تمرین را می توان روی هر آهنگی که می خوانیم هم قرار داد . کافی است یکبار آهنگ را گیگ بعد با گوگ  و بعد با اُا کامل بخوانیم و بعد از این سه تمرین آهنگ را بصورت عادی بخوانیم.

باید مراقب باشیم که فشار زیادی به تارهای صوتی هنگام انجام تمرین لبه های تارهای صوتی وارد نشود و تمرین را به راحتی و سادگی  به اجرا کنیم.

وقتی لبه های تارهای صوتی ما تقویت شوند به مرور زمان فالش نخواندن در آموزش آواز  حاصل می شود.

باید دقت کنیم که این تمرینهای لبه های تارهای صوتی باید هرروز به مدت 5 تا 10 دقیقه انجام گیرد تا بعد از گذشت سه تا شش ماه لبه های تارهای صوتی ما تقویت گردد.

چالش های صداسازی و اصول آن

چالش های صداسازی و اصول آن

اگر بخواهیم به طور خلاصه برایتان بگوییم که پرورش صدا چیست؟ این‎طور می‎توانیم بگوییم که؛ در پایان یک کلاس صداسازی و خوانندگی شما به وسیله تمرینات صوتیِ اصولی و پی‎در‎پی در بازه‎ی زمانی مشخص حنجره و تارهای صوتیتان را طوری تربیت می‎کنید آموزش آواز سنتی در تهران که توانایی استفاده از تمام ظرفیت خود را پیدا کرده و بتوانید به وسیله آنها بهترین و بی نقص‎ترین اجرای ممکن را داشته باشید.

در واقع در این دوره شما با انجام تمریناتی‎ تارهای صوتی و حنجره خود را تربیت کرده و رشد می‎دهید. مانند بدنسازی که عضله‎های شما بعد از پایان دوره رشد کرده و قوی می‎شوند، در پایان این دوره نیز صدای شما پرقدرت، پر طنین و رسا می‎شود. اگر تمریناتی که استادتان به شما می‎دهد را به بهترین شکل و بدون نقص اجرا کنید، در نهایت می‎توانید به حجم و مساحت صدای خود بیفزایید و رنگ و طنین واقعی صوت خودتان را به همگان نشان دهید. آموزشگاه موسیقی در اصفهان

چگونه بفهمیم صدای خوبی داریم؟

شاید باور کردنش آسان نباشد، اما صدای همه ی ما خوب است. هرکسی می تواند رویای خواننده شدن را تحقق ببخشد. برای اینکه هرکدام از ما در واقعیت یک روز گوینده یا سخنران باشیم هیچ مرزی وجود ندارد مگر تمرین بسیار.
یک ورزشکار را در نظر بگیرید، او سالیان دراز به تمرین و تقویت عضله های خود می پردازد. شاید همه ی ما نتوانیم بسکتبالیست یا بازیکن حرفه ایی فوتبال باشیم، اما هرکسی می تواند رشته ی ورزشی مناسب شرایط خود را پیدا کرده و در آن بدرخشد. این واقعیت در ارتباط با صدا هم صادق است. به این معنا که ما می توانیم با تقویت حنجره، صدای واقعی خود را پیدا کرده و آن را پرورش بدهیم. شاید همه ی ما نتوانیم خواننده اپرا باشیم اما ممکن است بتوانیم یک ترانه ی سنتی یا راک را به خوبی اجرا کنیم. کلاس خوانندگی در اصفهان
تابحال برایتان پیش آمده که از شنیدن صدای خودتان در یک فیلم ویدیویی یا یک پیام ضبط شده خجالت زده شوید؟
ممکن است با خودتان فکر کرده باشید چرا فقط صدای من در حالت ضبط شده با آنچه که می شنوم تفاوت دارد در حالی که صدای سایر افراد مانند صدای واقعی آن هاست؟
جواب شما اینجاست. آنچه ما به عنوان صدای واقعی خودمان می شناسیم، صوتی است که از طریق جمجه ما شنیده می شود. این صدا پانزده برابر بیش تر از صدایی است که از طریق ضبط شدن اصوات به گوش ما می رسد. این در حالی است که شما صدای دیگران را از طریق هوا می شنوید نه جمجمه.
در حقیقت صدای واقعی ما، آن صدایی است که از طریق هوا به گوش افراد می رسد نه آنچه که ما می شنویم و به عنوان صدای خود می شناسیم.

برای شناخت صدای خود، چه باید کرد؟

همین حالا با یک وسیله خوش کیفیت صدای خود را ضبط کنید. قبل از هر تصمیمی بارها و بارها به این صدا گوش دهید. شما کم کم متوجه نواقص صدای خود خواهید شد. شما به تدریج درک می کنید که صدایتان خش دارد یا بم است. ممکن است نفس کم بیاورید یا متوجه شوید در شروع یا پایین صحبت صدایتان ضعیف می شود. با شناخت تدریجی صدای خود می توانید نقاط ضعف یا قوت صدایتان را شناخته و آن ها را تقویت کنید.
به تدریج با تکرار این روند شما متوجه پیشرفت صدای خود خواهید شد.

آیا من استعداد خوانندگی دارم؟

همه ی ما ممکن است زیر دوش حمام، ترانه ای را با خود زمزمه کرده و یا از آن بیشتر خود را روی یک استیج بزرگ دیده باشیم. گاهی ممکن است در جمع دوستان صمیمی، زیر آواز زده باشیم. شاید در روزهای نخست یادگیری یک ساز، شعری قدیمی را زیر لب با نت های ناهماهنگ خوانده باشیم. همین ویژگی ها برای کشف خواننده ی درونتان کافی است.
در واقع برای کشف استعداد خوانندگی، حتما نباید با تمجید افراد مواجه شده باشید. یا ویژگی خارق العاده ایی داشته باشید.
اگر شما با هندزفریتان وارد دنیای دیگری می شوید، اگر با موسیقی زندگی می کنید، شما می توانید یک خواننده باشید.
ممکن است در نوجوانی چند پوستر از خواننده یا موزیسین مورد علاقه اتان را به دیوار چسبانده باشید، شاید هنوز هم وقتی موسیقی شگفت انگیزی می شنوید، برای دیگرام ارسال می کنید، این یعنی روح شما با موسیقی عجین شده است.
اگر در هنگام غم و شادی به موسیقی پناه می برید، باید گفت موسیقی برای شما تنها یک دارو نیست، چیزی از دورن شما با صدا پیوند خورده است.
تمامی این ویژگی ها، نشان از آن دارد که روح شما، موسیقی را درک کرده و در نتیجه استعداد ذاتی در این زمینه دارید.

چگونه صدای خود را برای خوانندگی زیبا کنیم؟

پس از شناخت واقعی صدای خود و پی بردن به این نکته که شما موسیقی را شناخته و درک می کنید، اکنون ممکن است به این فکر کنید که چه گام هایی را باید طی کرد تا یک خواننده ی واقعی شد؟

گام اول: صدای خود را کنترل کنید

روی زمین بمانید! نت ها نباید توی هوا سرگردان باشند. به این معنا که هر نت باید در گام خود اجرا شود. خواننده ای که کنترل خوبی روی صدای خود داشته باشد ارزش هر نت را می داند و آن را درست اجرا می کند. پرش های زیاد و یا بالعکس اجرا نکردن کامل هر نت می تواند تاثیر منفی بر اجرای شما داشته باشد. یک خواننده حرفه ایی، بی شک کنترل صوتی قوی دارد.

گام دوم: به کلمات احترام بگذارید

صدا گویاترین ابزار ارتباطی بشر است، اما فراموش نکنید می تواند کسل کننده ترین نیز باشد. کلمات بهترین پل ارتباطی شما با مخاطب است. خواه روی استیج ایستاده باشید و خواه در جمع کوچک دوستانه. شما باید به حس هر کلمه در متن ترانه دقت کرده و آن را به تمامی بیان کنید. یک خواننده خوب، باید تمامی کلمات را واضح و درست تلفظ کند. او باید با وجود تمامی فراز و فرود ها همچنان تلفظ درستی داشته و کلمات را دقیق ادا کند.

گام سوم: تن صدای مناسب

بسیاری از افراد ممکن است یک نت را خیلی بلند یا بالعکس خیلی کوتاه و آرام ادا کنند. اگر می خواهید شنیده شوید با تن مناسب بخوانید.
اکنون خود را در یک ارکستر بزرگ تصور کنید، شما باید تن صدای مناسبی داشته باشید، این تنها راهی است که با نت های نوازندگان هماهنگ خواهید شد. به طور کلی یادگیری آواز با درجه صدای مناسب، ا نکات مهمی است که هر خواننده خوب باید بدان توجه داشته باشد.

گام چهارم: سبک مناسب خود را پیدا کنید

دنیای موسیقی به طرز شگفت انگیزی متنوع است و اگرچه همه ما ممکن است بتوانیم خواننده شویم اما باید توجه داشت که صدای ما با یکدیگر متفاوت است. نکته مهم در این رابطه، انتخاب سبک مناسب با توجه به تن و نوع صدای هر فرد است.
اگر یکی از دوستانتان، تصنیفی عاشقانه را با صدای زبر و سنگین بخواند و یا بالعکس با صدایی ملایم و نازک، یک ترانه ی متال اجرا کند، عکس العمل شما چه خواهد بود؟ بدون شک با خود می گویید او هرگز خواننده خوبی نخواهد شد. اما حقیقت چیز دیگریست. دوست شما سبک مناسب خود را پیدا نکرده است.
یک خواننده خوب علاوه بر آنکه تن صدای خود را با سبک موسیقی مورد نظر هماهنگ می کند، با درک صحیح از صدای خود، سبکی را انتخاب می کند که با توانایی های صدایش هماهنگ باشد.

گام پنجم: همیشه خوب بمانید

پیوستگی در طول یک اثر، از ویژگی های مهم تمامی موزیسین هاست. اگر چند نت را به درستی اجرا کرده و بعد از آن اجرای ضعیفی داشته باشید، آنچه از شما به یاد می ماند، تنها یک اجرای ضعیف است.
داشتن صدای خوب به معنای داشتن صدای خوب در تمام طول آهنگ است. در واقع شما باید کنترل صدا، تن مناسب و …. را در تمام طول یک اجرا رعایت کنید.

گام ششم: از گوش های خود استفاده کنید

شما باید گوش دهید! خوانندگان خوب به همان اندازه که از صدای خود بهره می گیرند، از گوش های خود استفاده می کنند. گوش های آنها ابزاری برای کمک به پروش صدای آنها است.
گوش شما به عنوان یک خواننده به شما اجازه می دهد:

    صدای خودر را بشنوید و آن را کنترل کنید
    لحن خود را هنگام خواندن تنظیم کنید
    اطمینان حاصل کنید که میزان صدای شما با موسیقی تعادل دارد
    صدای گروه یا خوانندگان همکار خود را بشنوید و مکمل خوبی برای آن ها باشید
    آگاهی عمومی موسیقی خود را توسعه دهید

گام هفتم: دامنه صدای خود را بشناسید

حتی بزرگترین خوانندگان دنیا نمی توانند تمام نت را بخوانند. شما باید دامنه ی صدا خود را بشناسید. در واقع ، این اغلب نشانه های یک خواننده آماتور است که نت هایی خارج از محدود آواز خود اجرا کند. عدم رعایت این نکته باعث می شود بسیاری از نت ها درست اجرا نشوند. این امر می تواند به تارهای صوتی شما صدمه بزند و رویای خوانندگی را برای همیشه نابود کند.
گام هشتم: درست نفس بکشید.
تنفس برای آواز خوب کاملاً ضروری است. یک خواننده خوش صدا به اهمیت تنفس واقف است. او می داند آواز خواندن در سطح حرفه ایی به تنفس درست بستگی دارد.
بدون تنفس مناسب ، حتی خواننده ای با استعداد نیز با عملکرد متوسط روبرو خواهد شد. شما باید آواز خواندن را همزمان با توجه به تنفس خود و نحوه تأثیر آن در بیان و لحن تمرین کنید.

گام هشتم: سادگی رمز ورود به قلب مخاطب است

معمولا به جز در مواقعی نادر، مردم می خواهند ترانه ای را بشنود که ساده و رسا بیان می شود. کلمات و نت ها اگر به شیوه ای روان و ساده ادا نشوند؛ تاثیر خود را از دست می دهند. موسیقی ابزاری برای آرامش است. همین امر لزوم، روان خوانی و سادگی در اجرا را ثابت می کند.
اگر مخاطب احساس کند که خواننده برای ادای کلمات به تارهای صوتی خود فشار می آورد و یا برای اجرای هر نت (خصوصاً در نت های بالا) با تنش مواجه است،برای او نیز سخت است که از آواز لذت ببرد.
تنش یا فشار در تارهای صوتی باعث می شود، تنفس و اجرای صحیح نت ها بسیار سخت تر شود. در این شرایط بهترین کاری که می توانید برای صدای خود انجام دهید این است: بدن خود را آرام کنید!

گام نهم: مراقب صدای خود باشید

یاد بگیرید که عاشق صدای خود باشید. صدا یک قسمت طبیعی بیولوژیکی بدن شما است. بدین معنا که در صورت عدم مراقبت می تواند آسیب پذیر باشد.
اگر می خواهید صدای خوبی داشته باشید ، باید از آن مراقبت کنید. مربیان آواز می توانند در مورد چگونگی مراقبت از صدای خود به شما کمک کنند. این مراقبت ها شامل گرم کردن قبل از آواز خواندن، تنفس مناسب ، جلوگیری از فشار به تارهای صوتی و…. است. اگر می خواهید همیشه یک خواننده باشید، صدای خود را مانند عضوی از بدنتان پذیرفته و از آن مراقبت کنید.
در دوره های صداسازی چه‌چیزی آموزش داده می‌شود؟

در این دوره ها به شما آموزش داده می‎شود که:

    تنفس درست داشته باشید و از هوا برای آواز خواندن به خوبی استفاده کنید.
    به درستی موقعیت بدن خود را در هنگام آواز خواند انتخاب کنید.
    نحوه بیان و طرز ادای درست حروف را بدانید.
    با مفاهیمی چون ارتفاع صدا، تن صدا، ویبراتور و… آشنا شوید.
    سبک‌های آواز را بشناسید.
    بدانید طبقه‎بندی صدا چیست.
    لرزش صدایتان هنگام صحبت کردن در جمع را برطرف کنید.
    صدای ضمخت و خشن را از بین ببرید.
    گرفتگی صدایتان را برطرف کنید.

تمرین صحیح خوانندگی

 تمرین صحیح خوانندگی



احساسات جوهره وجودی هر انسانی است و آواز خواندن زیباترین دریچه ی قلیان این احساسات.

تاریخ آواز خوانی با تاریخ بشریت گره خورده است ,چرا که از لحظه ایی که انسان ها ناگزیر گشتند برای برقراری ارتباط, بیان هیجانات ,حالات خوشی و غم شان به اصوات متوسل شوند, موسیقی و آواز خوانی نیز پدید آمد. کلاس آموزش آواز در غرب تهران

موسیقی و بالاخص خوانندگی همواره مورد توجه انسان ها بوده ,چراکه با خواندن آواز میتوانستند هر آنچه از احساسات و عواطف انسانی است را به شیوه ایی تاثیر گذار بیان کنند.

امروزه علاوه بر بعد احساسی ,خوانندگی به شکل حرفه ایی, محبوب درآمده است . یکی از مهم ترین نکات برای انجام یک فعالیت موسیقیایی سالم بودن ادوات آن است. آلت موسیقی در خوانندگی همان تارهای صوتی و حنجره ی خواننده است که باید همیشه سالم و بدون آسیب دیدگی باشند, تا صدای دلنشینی را طنین انداز کنند.

همچنین تنفس صحیح نیز از دیگرفاکتور هایی است که یک خواننده باید کاملا به آن دقت کند.  تنفس درست صدا را گرم و پر طنین و جذاب می‌کند.  باید هر چه بیشتر به «تنفس عمیق» عادت کرد و هوای بیشتری را وارد شش‌ها نمود باید آنقدر به شش ها هوا وارد شود که به دیافراگم فشار آورده و آن را به سمت پایین بیاورد.
بهترین آموزشگاه موسیقی در اصفهان کلیک کنید.
تکنیک تنفس شامل سه مرحله است :
۱- گرفتن نفس
۲- مهار نفس
۳- مصرف نفس

مقوله تنفس صحیح با انجام تمریناتی مداوم و تخصصی که در کلاس های سولفژ به هنرجویان آموزش داده میشود امکان پذیر میگردد.

علاوه بر داشتن جنس صدایی زیبا و دلنشین چیزی که تاثیر گذاری ترانه ایی که خواننده آن را میخواند بیشتر میکند نحوه بیان کلمات است.

برای داشتن بیان خوب باید دارای گوش خوب  بود. کلاس خوانندگی در اصفهان مفهوم داشتن گوش خوب این است که باید به شنیدن وبالاخص درست شنیدن  صدای خود و دیگران و صداهای اطراف  که اصطلاحاً آن را صدای طبیعت مینامند ، عادت کرد.

اکثریت ما بسیاری از صداها را نمیشنویم یا به آنها دقت نمی کنیم. ما حتی صدای خود  و میزان تاثیر گذاری آن بر شنونده را نمیشناسیم.  دقت و توجه نسبت به صدای خود و صدای طبیعت به هنرمندان امکان داشتن یک گوش خوب را می‌دهد به شرط آنکه این توجه و دقت به صورت یک تمرین مستمر و همیشگی درآید تا نتیجه مطلوبی را به همراه داشته باشد .

توصیه اکید بر تمام خوانندگان آزاد کردن صدای خود در حدی که به حنجره و تار های صوتیشان آسیب نرساند ,میباشد .البته این به معنای داد زدن نیست چرا که شاید در این حالت صدای رسایی داشته باشید اما گوش نواز خیر!

برای رسیدن به نقطه اطمینان خواننده (به معنی واقعی کلمه ) نام گرفتن راه طولانی و طاقت فرسایی در پیش دارید که با تمرین ,تمرین, تمرین و ایمان به آنکه تنها صداست که میماند میتوانید به آن نقطه دست یابید.

هارمونی چیست؟

هارمونی چیست؟


 

دنیای موسیقی، دنیای عجیبی است. هر فردی که وارد آن میشود، شخصیت آن از هر نظر تغییر یافته و تبدیل به یک انسان جدید با طرز فکر نو خواهد شد. کلاس آواز سنتی در غرب تهران بسیاری از افراد در سرتاسر جهان از سر علاقه ی زیاد به موسیقی، شروع به یادگیری آن میکنند و از بین این اشخاص، تعدادی نیز این مسیر را ادامه داده و تا جایی که موسیقی را به عنوان شغل خود برمیگزینند.

از جمله مباحثی که تمامی موزیسین های جهان ملزم به یادگیری آن هستند و به جرات میتوان گفت یکی از پایه های موسیقی میباشد، مبحث مهم ” هارمونی ” است. در ادامه در رابطه با این مبحث و جزئیات آن صحبت خواهیم کرد و به طور کامل با آن آشنا خواهیم شد.

 
هارمونی چیست؟


ما در موسیقی به دو شکل میتوانیم نُت ها را اجرا کنیم: در روش اول نُت ها به صورت پی در پی و پشت سر هم اجرا میشوند کلاس سلفژ در اصفهان که به این روش اصطلاحاً ” ملودیک ” گفته میشود و در روش دوم، نُت ها به صورت همزمان اجرا خواهند شد که این روش ” هارمونیک ” نام دارد.

معنای لغوی کلمه ی هارمونی ” تناسب ” میباشد و در موسیقی، به معنای ادغام چند صدای مختلف باهمدیگر است. طبق تعاریف بیان شده، میتوان گفت به نواختن چند نُت متفاوت و یا شنیدن چند صدای مختلف به صورت همزمان را ” هارمونی ” میگوییم. در نتیجه، ما برای اینکه یک هارمونی ایجاد کنیم، نیاز داریم در هر زمان مشخص حداقل به دو نُت ضربه بزنیم.

البته مبحث هارمونی به همین تعریف خلاصه نمیشود و دارای قواعد گوناگونی است که این قواعد برای اولین بار در سال ۱۷۲۲ میلادی توسط یک موزیسین فرانسوی به نام “ ژان فیلیپ رامو ” نوشته شده و در طول زمان توسط آهنگسازان و موسیقی دان های سرتاسر جهان تغییر کرده است.

 
چرا باید هارمونی را یاد بگیریم؟

به جرات میتوان گفت پایه ی اصلی آهنگسازی و تنظیم، هارمونی میباشد. یک موزیسین برای اینکه بتواند قطعه ای را خلق کند و یا اینکه بتواند یک کار موسیقایی را تنظیم کند، نیاز دارد تا با هارمونی موسیقی و همینطور آکوردها آشنا باشد.

تعریف آکورد نیز مانند تعریف هارمونی میباشد: زمانی که حداقل سه نُت را همزمان به صدا در بیاوریم به طوری که هر صدای آن سه نُت باهم تلفیق شده و یک صدای جدید منتشر شود، در واقع یک آکورد ایجاد کردیم. حال ما میتوانیم با استفاده از این آکوردها، یک قطعه موسیقی بسازیم؛ نحوه ی ساختن آکوردها و مرتّب سازی آنها برای ساخت یک قطعه موسیقی، نیاز به دانشِ هارمونی دارد.

البته لازم به ذکر است که هارمونی مبحث فوق العاده گسترده ای است و با خواندن یک مقاله نمیتوان تمام آن با جزئیاتش را فرا گرفت. در این مقاله سعی ما بر این بود که شما یک شناخت کلّی نسبت به این مبحث مهم داشته باشید که همین آشنایی اولیّه نیز میتواند به شدّت در مسیر رشد موسیقایی شما موثر باشد.

 
قواعد کلّی و اولیه ی هارمونی

همانطور که گفته شد سازماندهی آکوردها در یک قطعه ی موسیقی جزو مبحث هارمونی میباشد؛ حال این سازماندهی آکوردها شامل بخش های مختلفی مانند شناخت آکوردهای اصلی هرگام، نحوه ساخت آکوردهای ماژور و مینور، تسلّط بر معکوس کردن آکوردها، توالی آکوردهای اصلی و … میباشد.

البته مبحث هارمونی و قواعد و ساختار آن به همین بخش آکوردشناسی خلاصه نشده و دارای بخش های مختلفی مانند هارمونی کلاسیک، کروماتیک، هارمونی قرن بیستم و … که هر یک از اینها نیز دارای بخش های گوناگون هستند، میباشد؛ اما برای آشنایی اولیّه و شناخت کلّی، همین مباحثی که به آن اشاره شد کافی میباشد.

 
نکات پایانی

    هارمونی در واقع زیرمجموعه ی تئوری موسیقی میباشد، در نتیجه شما برای شروع فراگیری این مبحث، نیاز دارید یک تسلّط نسبی از تئوری موسیقی مانند شناخت گام ها، شناخت فواصل، آشنایی کامل با نُت ها و همینطور پرده ها و نیم پرده ها، ریتم و … داشته باشید و سپس به سراغ یادگیری این مبحث بیایید.

Top