آموزشگاه موسیقی در اصفهان     کلاس آموزش گیتار در اصفهان   گروه موسیقی در اصفهان

همه چیز درباره دانگ در موسیقی سنتی

همه چیز درباره دانگ در موسیقی سنتی

به‌طور سنتی در موسیقی، دانگ که به انگلیسی تتراکُرد (بها نگلیسی: tetrachord) و به عربی «ذوالأربع» نامیده می‌شود،مجموعهٔ چهار نت (موسیقی) متوالی است که حاصل جمع سه فاصله میان آن‌ها برابر با یک چهارم درست(پنج نیم‌پرده) باشد. مثلاً چهار نت متوالی: دو، ر، می، فا یا سل، لا، سی دو هر کدام یک دانگ هستند و از همین روگامی به اندازه یک اکتاو تقریباً معادل دو دانگ است.

شش دانگ

در موسیقی ایرانی از اصطلاح «شش دانگ» برای توصیف خواننده‌ای که توانایی بالایی دارد استفاده می‌شود.بر اساس تعریف بالا، یک خواننده می‌تواند صدای شش دانگ داشته باشد اگر گستره صوتی او دست کم دو و نیم اکتاوباشد.

از آنجا که بیشتر سازهای موسیقی ایرانی گسترهٔ صوتی برابر یا کمتر از شش دانگ دارند اصطلاح شش دانگ در مثل برای توصیف «تمام یک چیز» هم به کار می‌رود.

روشهای پیشگیری از اختلالات صدا در خوانندگی

روشهای پیشگیری از اختلالات صدا در خوانندگی


1 – منطقه حنجره را گرم نگه دارید
2 ـ از ماسک و دستمال گردن استفاده کنید
3 ـ در هنگام صحبت کردن از فرم بدنی مناسب استفاده کنید. باید سر ، بالا رو به عقب باشد تا هوای بیشتری وارد شش‌ها شود و استفاده از تنفس صحیح شکمی به جای تنفس سطحی باعث می‌ شود تا هوای بیشتری را وارد شش‌ها کنیم و در نتیجه اکسیژن بیشتری به ریه برسد و تلاش و کار حنجره و سیستم تنفسی کمتری صورت گیرد

4 ـ استفاده از دستگاه بخور سرد جهت افزایش میزان رطوبت محیط کار یا منزل
5 ـ مواد غذایی زیر را در طول روز بیشتر استفاده کنید؛ مایعات گرم مثل چای کم رنگ و آب را با درجه حرارت مناسب هر یک ساعت چند جرعه بنوشید. صحبت کردن باعث خشکی حنجره می‌ شود که باید به وسیله نوشیدن چای و آب ، حلق را مرطوب کنیم. از مایعات ولرم استفاده شود
6 ـ استفاده از چهارتخم ، دانه به و گل ختمی زرد

7 ـ انجام تمرین آه و خمیازه که باعث می ‌شود تارهای صوتی کاملا ریلکس شود
8 ـ پرهیز از مصرف دخانیات
9 ـ عدم استفاده از عطریات برای کسانی که حساسیت و آسم دارند

10 ـ عدم استفاده از مواد الکلی
11 ـ درمان بیماری های معده
12 ـ پرهیز از صاف کردن صدا و سرفه کردن و پاک کردن گلو (درمان سینوزیت خیلی مهم است.) باید محوطه بینی با سرم فیزیولوژی هر روز صبح شستشو داده شود

13 ـ محدود کردن میزان صحبت در طول روز با حذف گفتار های محاوره‌ ای غیر ضروری و استفاده بیشتر از اشارات به جای گفتار
14 ـ اجتناب از پچ پچ کردن (جهت آرام صحبت کردن ، فاصله خود را با شنونده کم کنید)
15 ـ اجتناب از داد زدن ، جیغ کشیدن ، بلند صحبت کردن ، با عصبانیت حرف زدن

16 ـ کاهش بلندی صدا (عدم استفاده از بلندگو با صدای زیاد)
17 ـ در موقعیت‌های گفتاری زیر سکوت کنید یا حد اقل میزان گفتار را داشته باشید؛ مکالمات تلفنی مکان‌ های پر سروصدا محیط ‌های آلوده به دود و مواد شیمیایی و گرد و غبار
18 ـ پرهیز از استرس و نگرانی ، خشم و عصبانیت. وقتی فکر می ‌کنید در حالی که ناراحت و خشمگین هستید با اینکه حرف نمی‌ زنید و در درون با خود صحبت می‌ کنید ، تارهای صوتی در ارتعاش هستند. سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید

19 ـ پرهیز از تقلید صدای حیوانات
20 ـ اصلاح گفتاری که با فک بسته همراه است
21 ـ  استراحت صوتی؛ برخی از ساعات روز سکوت کنید و اصلا صحبت نکنید

22 ـ تمرینات آرامش
23 ـ اجتناب از جابجایی وسایل سنگین و حتی انجام ورزش‌های سنگین در هوای آلوده
24 ـ دست ‌ورزی و ماسا‌ژ گردن جهت آرامش دادن به تارهای صوتی
‌‌
25 ـ گوش دادن به نواهای زیبا و آرام ، ایجاد احساس آرامش می ‌کند. در نتیجه آرامش تارهای صوتی را به همراه دارد
26 ـ استراحت کافی و خواب عمیق،‌ حد اقل هفت ساعت خواب در شبانه روز و اجتناب از ایجاد خستگی مزمن.

تاثیر تغذیه در تقویت صدا و حنجره

تاثیر تغذیه در تقویت صدا و حنجره

این موادغذایی را نباید بخورید:

ترشی، غذاهای سرخ شده در روغن، چای پر رنگ، آب سرد، آب داغ، بستنی، تخمه، آجیل، چیپس و پفک، سرکه، مواد غذایی که بسیار شیرین یا شور هستند. همچنین استعمال عطریات بیش از اندازه معمول بر روی حنجره شما تاثیر خواهد گذاشت.


❇️ خوردن چیزهای داغ به اندازه ای که حلق را بسوزاند و پائین برود بسیار برای حنجره ضرر دارد.
همچنین خوردن بیش از اندازه چیزهای سرد به طوری که گلو به درد بیاید برای حنجره مضر است.

? چه چیزهایی بخوریم؟!

غذاهای کم چربی ، شیر گرم، دانه صنوبر، مویز، انجیر، شنبلیله، تخم کتان، خرما، ریشه شیرین بیان،نیشکر، سپستان، تخم کدو حلوایی، نشاسته، کتیرا ،ترکیب زرده ی تخم مرغ و شیر و یا زرده ی تخم مرغ و عسل.


✅ برای تقویت حنجره :

3قاشق غذاخوری عسل را در یک لیوان آب ریخته و آن را کاملا به هم بزنید تا اثری از عسل در آن باقی نماند. سپس آن را میل بفرمائید (ماء العسل)

⬅️ صمغ عربی هر شب مقداری از آن را در دهان بگذارید و مانند آدامس از آن استفاده کنید.

? در مواقعی که احساس می کنید صدای شما گرفته است این مواد را بخورید:
ژله نشاسته،آب شلغم، انجیر خشکی که در شیر جوشیده ریخته شده باشد، مقداری آرد و دارچین را در آب ریخته به هم بزنید و بخورید.


? خوردن موادی که ویتامین  ث ©  دارند بسیار توصیه می شود. از جمله مواد غذایی که ویتامین ث فراوانی دارند می توان به پرتقال، کیوی، سیب، لیمو ترش، سبزیجات، سیب زمینی و ... اشاره کرد.

? هنگامی که آب می نوشید بهتر است چندین قطره آب لیموی تازه در آن بریزید و بعد میل کنید.


✳️ بعد از بیدار شدن از خواب قبل از خوردن چیزی مقداری آب نمک را در حلق غرغره نمایید.

صدای مردان و زنان از نظر وسعت

صدای مردان و زنان از نظر وسعت

چنانچه میدانیم صدای انسان که کانون تولید آن حنجره (که خود یک نوع آلت موسیقی است و بنا به گفته فارابی، حنجره اکمل ترین سازهاست)است، بر اساس قوانین و اصول موسیقی ‌« آواز » نامیده می شود.صوتی که به آن آواز گفته می شود بصورت اصولی در افرادی دیده میشود که دوره ی تعلیمات آوازرا گذرانده باشند که عدّه این افراد بسیار کم و انگشت شمار می باشد. ولی بصورت غیر اصولی و تربیت نشده در اکثر افراد ( قریب به اتفاق ) وجود دارد و کمتر کسی یافت می شود که در دوران عمر خود هیچوقت زمزمه ای با خود نکرده باشد و یا بیتی را با آواز نخوانده باشد. پس می توان گفت که به علّت داشتن صوت و قدرت تولید صدا ، همه ی انسانها خواننده اند با این تفاوت که یکی بد می خواند و دیگری صوتی خوشایند دارد ، ولی در مجموع همه از صوت خود اگر چه نا خوشایند باشد، لـذت می برند.

در موسیقی ایرانی تاکنون دو نوع صدا مرسوم بوده «1- صدای مردان 2- صدای زنان» که هرکدام از این صداها بر روی ساز بترتیب با اصطلاح مایه ی راست کوک و چپ کوک مشخص می شوند.

انواع صداهای انسان از لحاظ جنسیّت و وسعت : 1- صوت زنان و بچّه ها -2- صوت مردان
---------------------------------------------------

تقسیم بندی اصوات زنان و بچّه ها از لحاظ وسعت و جنسیّت :
--------------------------------------------------

1- سُپرانو(soprano) :

زیر ترین نوع صدا در زنان و خردسالان است که دامنه ی آن از do زیرخط اول حامل تا do بالای پنج خط حامل می باشد.شاخه ی سپرانوبه چندین شاخه تقسیم می شود که نازکترین آنها که بسیار ضعیف و سبک نیز هست سپرانو کلراتورنامیده میشود و بعد از آن لژر، لیریک و دراماتیک قرار دارند.سپرانو در موسیقی آوازی اهمیت فراوان و بیش از سایر صورتهای دیگر صدا دارد.


2-متسو سُپرانو(mezzo soprano) :

 به صدای متوسط زنان گفته می شود کمی بم تر از سپرانو است( دو نت بم تر) و گستره ی آن از Laزیر خط اول حامل تا La بالای خط پنجم حامل می باشد.بعنوان مثال صدای قمر و روح انگیز از زنان و صدای ابوالحسن خان اقبال آذر از مردان در این محدوده بوده است(در کاست- کمانچه دوره قاجار-دستگاه نوا با صدای اقبال آذر را بشنوید.).

در موسیقی غربی به معنای سپرانوی میانی است که از صداهای پایین و بسیار قوی تشکیل می شود و متعلق به نقش های بسیار محکم و شاخص اُپراست.

3- کنترآلتو(contr alto)یا آلتو :

بم ترین نوع صدای زنان را گویند که وسعت آن از نت Faزیر خط اول حامل تا Fa روی خط پنجم حامل می باشد. بیشتر زنان آوازخوان در ایران صدایی از نوع آلتودارند که برای مثال میتوان از مرضیه و دلکش نام برد.

تقسیم بندی اصوات مردان از لحاظ وسعت و جنسیّت :

1- تنور(Tenor) :

 به زیرترین نوع صدای مردان گفته می شود که دامنه ی آن بر اساس کلید Sol، ازنت Doزیرخط اول تا Do بالای خط پنجم است با این تفاوت که صدا دهندگی آن یک اُکتاو بم تر ( از سپرانو) می باشد.این نوع صدا در آواز مردان در موسیقی ایرانی اهمیت فوق العاده ای دارد و میتوان گفت که بیشتر آوازخوانهای ایرانی صدایی از همین نوع را دارند که بعنوان مثال از استادان : طاهر زاده - دردشتی - تاج اصفهانی و شجریان می توان نام برد.

2- باریتون(Baryton) :

 صدای متوسط مردان را گویند که گستره ی آن از نت La زیر خط اول حامل تا La بالای خط پنجم حامل بوده و صدا دهندگی آن یک اکتاو بم تر (از متسو سپرانو) است.

3- باس(Basse) :

بم ترین نوع صدای مردان را گویندکه وسعت آن از نت Fa زیر خط اول حامل تا Fa روی خط پنجم حامل بوده و صدا دهندگی آن یک اکتاو بم تر (از آلتو ) است. برای مثال میتوان گفت که صدای استاد محمد نوری از نوع صدای باس می باشد.


نکته : فرق اساسی میان نوعیت صدای مردان اینست که صداهایی از نوع باریتون و باس قدرت خوانندگی نت های بم را دارند( نغمات موسیقایی را بیشتر در مایه های بم اجرا می کنند ) و در اوج کمتر مانور می دهند در حالیکه این عمل در صدای تنور برعکس است.

Top