آموزشگاه موسیقی در اصفهان     کلاس آموزش گیتار در اصفهان   گروه موسیقی در اصفهان

یادگیری نت های پیانو

یادگیری نت های پیانو

موضوع این نوشته در مورد یادگیری نت های پیانو است. همانطور که می‌دانید کیبورد پیانوها از کلیدهای مختلفی تشکیل شده است و شکل ها و اندازه های مختلفی نیز دارند. یک پیانوی سایز بزرگِ کامل، دارای ۸۸ کلید است. آموزش پیانو در اصفهان در حالی که کیبوردهای سایز متوسط، ممکن است تا ۱۲ کلید داشته باشند. با این حال، همه پیانوها نت های مشترکی دارند. در اینجا در مورد نحوه یادگیری و خواندن نت های پیانو صحبت خواهد شد. با یادگیری نت ها می‌توانید هر آهنگی را که در ذهن دارید، بنوازید و از آن لذت ببرید.

چند نکته اولیه در مورد کلیدهای پیانو قبل از یادگیری نت ها

– در همه کیبوردهای پیانو از ۷ حرف یکسان برای کلیدهای سفید استفاده شده است . این حروف عبارتند از: A B C D E F G

– همه کیبوردهای پیانو از تعدادی کلید سیاه و سفید تشکیل شده اند.

– در کیبوردهای پیانو، نت های یکسانی زیر دست چپ و راست نوازنده قرار می گیرند.

– می توان هر موقعیت را با نگاه کردن به دو نت خاص در کیبوردهای پیانو شناسایی کرد.

برای ورود به آموزشگاه موسیقی در اصفهان کلیک کنید.

یادگیری نت های پیانو از روی کیبورد

یادگیری نت های پیانو و نواختن موسیقی با آنها، ممکن است پیچیده به نظر برسد اما در واقع، این کار بسیار ساده است. ابتدا باید نام گذاری نت های پیانو را یاد بگیرید. هر نت با یک حرف انگلیسی نام گذاری می شود. در این نامگذاری، تنها از هفت حرف اول الفبای انگلیسی استفاده می شود. برای اینکه بدانید نت های پیانو کجا هستند باید به موقعیت کلیدهای سیاه کیبورد توجه کنید. C در سمت چپِ ۲ کلید سیاه قرار دارد. F در سمت راست سه کلید سیاه قرار دارد. D در وسط دو کلید سیاه قرار دارد. ترفندهایی مانند این به شما این امکان را می دهند که خواندن تمام کلیدهای سفید را یاد بگیرید. اگر ابتدا کلیدهای سیاه را پیدا کنید یافتن هر نت، برایتان آسانتر خواهد شد. فروشگاه پیانو در اصفهان

حروفی که به نت های پیانو اختصاص داده می شود در واقع الفبای موسیقی هستند. این حروف به کلیدهای سفید پیانو اختصاص داده می شوند. وقتی کلید های مربوط به این حروف و نت ها را در کیبورد پیانو پیدا کنید تقریباً می‌توانیم موسیقی را بخوانید. در ابتدای کار، با یادگیری حروف است که موسیقی پیانو قابل فهم می شود. در مرحله بعد، نوبت به یادگیری فواصل می رسد. در درس های پیانوی آموزشگاه موسیقی فردوس می‌توانید همه اینها را یاد بگیرید. خلاصه، بدانید که در ابتدا برای نواختن نت ها باید روی کلیدهای سفید پیانو تمرکز کنید.

نحوه به یاد آوردن نت های پیانو

روش های مختلفی برای تمرین نت های پیانو برای مبتدیان وجود دارد. نوازندگان در زمان های مختلف از همه این روش ها استفاده می کنند. هنگام یادگیریِ خواندن نت ها، استفاده از سه رویکرد زیر به صورت ترکیبی برای شما مفید خواهد بود. از این طریق، در نهایت می توانید سریعتر به مرحله خواندن روانِ نت ها برسید . این سه رویکرد عبارتند از:

تشخیص نت ها در پیانو به کمک برچسب های نت

برخی از مدرسین پیانو برای دانش آموزان مبتدی از برچسب های حروف بر روی کلید های پیانو استفاده می کنند. آنها عقیده دارند این کار به یادگیری نت های پیانو کمک می کند. البته این شیوه، معایبی نیز دارد از جمله اینکه شناسایی نت ها از این طریق، پر زحمت و وقت گیر است و روشی دشوار برای یادگیری خواندن نت ها در دراز مدت است. برخی از اساتید پیانو با این شیوه یادگیری مخالفند زیرا می گویند که روش‌های بهتری برای تمرین خواندن نت ها وجود دارد. استفاده صرف از برچسب های نت در دراز مدت، سبب کاهش سرعت نوازندگان می شود. همچنین می تواند باعث کندی یا جلوگیری از حرکت دانش آموزان به فواصل مطالعه شود. هنگامی که بتوانید فواصل زمانی را تشخیص دهید و بنوازید، می توانید اولین آکورد پیانوی خود را شروع کنید. برای یادگیری درست خواندن و تشخیص نت های پیانو بهتر است از آموزش های آموزشگاه موسیقی فردوس استفاده کنید.

تشخیص نت های پیانو از روی نت های شاخص

تشخیص نت‌های شاخص به یک روش محبوب برای تمرین و یادگیری نت‌ها در پیانو تبدیل شده است. در این روش، به جای به خاطر سپردن تمام نت ها، تنها ۴ نت شاخص را در هر ستون به خاطر میسپارید. این روش، روشی مفید و آسان برای ارتقای دقت و افزایش سرعت نوازندگان مبتدی است. وقتی که در خواندن نت های پیانو به این روش، مهارت پیدا کردید می‌توانید با استفاده از روش خواندن فاصله، نت‌های مجاور را نیز بخوانید.

مزایا و معایب خواندن نت های پیانو به کمک نت های شاخص

– مزایا: یادگیری نت های پیانو به این روش، سریع و آسان تر است و با آن میتوان نت های پیرامون را نیز خواند. افراد را به نت خوانی تشویق می کند و سبب رشد مهارت های دیدن نت های پیانو می شود.

– معایب: می تواند عیب یابی در نواختن را دشوار کند. به عنوان مثال، وقتی قطعه ای را می نوازید که درست به نظر نمی‌رسد، باید دوبار آن را بررسی کنید. اما اگر نت مشکوک یک نت شاخص نباشد، شاید نتوانید آن را تشخیص و رفع کنید.

خواندن و نواختن نت های پیانو به کمک تشخیص فاصله ها

روش تشخیص فاصله یک راه بصری تر برای یادگیری و خواندن نت های پیانو است. این روش در ترکیب با روش تشخیص نت های شاخص استفاده می شود. یعنی اینکه با شناسایی اولین نت به روش نت های شاخص شروع می کنید. بعد از آن، شکل نت را دنبال کنید که بالا می رود یا پایین، قدم به قدم حرکت می کند یا رد می شود. وقتی این موارد را یاد بگیرید دیگر نیازی به نامگذاری نت های پیانو ندارید. می‌توانید بدون دانستن نام یک نت خاص، جای آن را بر روی کیبورد تشخیص داده و آن را بنوازید. در این روش به انگشتان خود اجازه می دهید تا به شکل موسیقی، پاسخ دهند. بنابر این شکل موثری از تمرین نت های پیانو را یاد خواهید گرفت.

مزایا و معایب تشخیص نت های پیانو به روش تشخیص فاصله

جوانب مثبت – این رویکرد از خواندن نت های پیانو، خوانندگان را تشویق می‌کند که با درک فواصل پیانو نت‌ها را پیوسته تر بخوانند. اگر نمی توانید نام یک نت را فوراً به خاطر بیاورید، همچنان می توانید آن را بر اساس جایی که در رابطه با نت های دیگر دارد بنوازید.

معایب – در مراحلی از یادگیری احتمال اشتباه زدن نت های پیانو وجود دارد. مثلا ممکن است یک نت، خیلی بالا یا پایین تر باشد. گوش شما در این موارد به شما هشدار می دهد، اما تشخیص نت های اشتباه چندان آسان نیست.

آیا خواندن نت های پیانو تنها چیزی است که نیاز دارید؟

خواندن نت های پیانو به تنهایی نمی تواند شما را به نوازنده پیانو تبدیل کند. زیرا که چیز های مهم دیگری نیز وجود دارند که هر نوازنده پیانو باید آنها را نیز یاد بگیرند. از جمله موارد زیر:

خواندن الگوهای موسیقایی حاصل از نت های پیانو

به از یادگیری نت های پیانو مانند شخصی هستید که تازه حروف الفبای یک زبان را یاد گرفته است. کار اصلی شما از این به بعد شروع می شود زیرا باید با نت ها، الگوهای یا کلمات موسیقایی بسازید. به تدریج زمان آن فرا می رسد که خودتان را به چالش بکشید و نت های پیانو را با هم ترکیب کنید. الگوهایی متشکل از ۳ یا ۴ نت بنوازید و بنابراین کلمات موسیقایی را خلق کنید. وقتی کمی اعتماد به نفس شما افزایش یافت قطعات موسیقی پیچیده‌تری را انتخاب کنید. همزمان با هر دو دست خود این قطعات را بنوازید.

یادگیری مهارت های جانبی در نوازندگی پیانو

برای به خاطر سپردن و نواختن درست نت های پیانو علاوه بر خواندن آنها باید انواعی از مهارت‌های پشتیبان و مرتبط را نیز یاد بگیرید. اغلب اوقات، یک پلاتو در نت خوانی به دلیل شکاف در این مهارت های جانبی رخ می دهد. شناسایی این مهارت ها، تجربۀ یادگیری گسترده تر و مرتبط تری را فراهم می کند. برخی از این مهارت های جانبی عبارتند از:

شناخت جغرافیای کیبورد (Keyboard geography)

این بدان معنی است که در هنگام نواختن پیانو راه خود را در کیبورد پیانو بدانید. برای مثال، بدانید که اگر از C وسط شروع کنید و ۳ نت را به سمت بالا بنوازید، روی F قرار خواهید گرفت. باید بتوانید این نت ها را بدون نگاه کردن به کیبورد پیانو اجرا کنید.

در نواختن پیانو نت های بعدی را پیش بینی کنید

داشتن پیش بینی، حسی مهم در نوازندگی است زیرا نوازندگان حرفه ای تنها نت ها را خیلی سریع به خاطر نمی آورند. آنها محتمل ترین نت ها را نیز پیش بینی کنند. مثلا یک قطعه در G ماژور به احتمال زیاد به G ختم می شود. یادآوری این نکته برای یادگیری بهتر خواندن نت های پیانو مفید است. البته ممکن است هنوز دانش لازم برای اینگونه پیش‌بینی ها را نداشته باشید اما اگر تلاش کنید میتوانید به این توانایی برسید.

گوش ها و دستان خود را به نواختن پیانو تمرین دهید

در نواختن پیانو باید قدرت کافی در تشخیص شنیداری نت های پیانو ها را داشته باشید. این کار با تمرین و گوش دادن های مکرر به قطعات بدست می آید. تمرین نت های پیانو، گوش دادن و بداهه نوازی به مهارت های نوازندگی شما می افزاید. باید بر روی این تمرین ها به اندازه کافی وقت بگذارید. باید به اندازه ای تمرین کنید که انگشتان شما بصورت اتوماتیک نت های پیانو را بنوازند. انگشتان در مکان یابی نت های پیانو ها نباید وقفه ای داشته باشند. تنها در این صورت است که میتوانید بگویید یک نوازنده واقعی پیانو هستید.

گوشه های آواز ابوعطا

گوشه های آواز ابوعطا

آواز ابوعطا، یکی از آوازهای چهار گانهٔ متعلق به دستگاه شور در موسیقی ایرانی (به همراه افشاری، دشتی و بیات ترک) است. آموزش آواز در تهران ابوعطا با القاب دیگری مانند سارنج (صلحی) و دستان عرب نیز شناخته می‌شود. انسان با گوش دادن به ابوعطا کمی به فکر فرو می‌رود و به مسائل فلسفی پیرامونش می‌اندیشد.


آموزش خوانندگی در اصفهان گوشه آواز ابوعطا گام آن با گام شور یکی است و تنها اختلاف آن با شور در توقّف مکرّر ابوعطا روی درجهٔ چهارم (نت شاهد) و درجهٔ دوم (نت ایست) می‌باشد و درجهٔ پنجم ثابت است. در نغمهٔ ابوعطا، نت متغیر وجود ندارد.


در ردیف موسیقی موسی معروفی گوشه‌های ابوعطا بعد از شش درآمد، عبارت‌اند از:

محمد صادق خانی، کرشمه، سیخی، تک مقدم (که نوعی تحریر است)، حزین، حجاز (که در سه قسمت ذکر گردیده و مهم‌ترین گوشهٔ ابوعطاست)، بسته نگار، بغدادی (که شبیه حجاز است)، دوبیتی، شمالی، چهار باغ، گبری، رامکلی، فرود و مثنوی.

در ردیف منقول ابوالحسن صبا، گوشهٔ خسروشیرین نیز در ابوعطا ذکر شده‌است. آواز ابوعطا در میان مقام‌های قدیم به چشم نمی‌خورد اما از مقام‌های قدیم، فواصل جان فزا، بوستان و حسینی با ابوعطا مطابقت دارند. آموزشگاه موسیقی در اصفهان این آواز چند گوشه هم که نامهای بخصوص دارد نواخته می‌شود که از همه مهمتر حجاز است که نخست روی درجه پنجم گام شور می ایستد و سپس بدرجه اول گام شور فرود می آید، ابوعطا در محدودهٔ حجاز دارای نغمه‌هایی نزدیک به الحان عربی است. اما آواز ابوعطا خود مورد پسند و به ذوق ایرانیان است.

یکی از آثار معروف در این دستگاه، آلبوم عشق داند اثر محمدرضا شجریان و محمدرضا لطفی است.

 

بخشی از کلاس آواز و تمرین تحریر با کودک 7 ساله (با ما در یوتیوب با آموزش های رایگان همراه باشین  radfarriahi@ )

 

 

برای یادگیری آموزش سنتور در اصفهان به این لینک مراجعه کنید.

گوشه‌ها

این آواز در ردیف میرزا عبداللّه دارای گوشه‌های زیر است:

    رامکِلی
    درآمد
    سَیَخی
    حجاز
    بسته‌نگار
    چهارپاره
    گَبری

 آنالیز گوشه های مهم:

نقل از کتاب فوق الذکر:

    …چهار پاره یا چهارباغ- گبری- حجاز- سملی: بر حسب نظریه استاد وزیری ملودی چهارپاره دورگه است. زمانی ملودی تمایل به آواز دشتی و گاهی تمایل به ابوعطا می کند. ولی آنچه مسلم است درآمد چهارپاره از حجاز شروع می شود و فرود آن از طریق ابوعطا به شور خاتمه پیدا می کند. چهار پاره یا پهار باغ … از درجه پنجم گام شور شروع شده و با فرود شبیه به قطار از طریق ابوعطا به شور رجعت می کند. گوشه های گبری و سملی از گوشه هایی هستند که مانند حجاز در مالکیت آواز ابوعطا است.حجاز جزو لاینفک آواز ابوعطا محسوب می گردد و نت شروع و شاهد حجاز درجه پنجم گام شور است.

گوشه های این آواز به روایت های مختلف

ردیف میرزاعبدالله(به روایت نورعلی برومند):

1- رامکلی 2- درآمد 3- سَیَخی 4- حجاز 5- بسته نگار 6- یقولونه 7- چهارپاره 8- گبری 9- غم انگیز 10- گیلکی

ردیف آقا حسینقلی(به روایت علی اکبر شهنازی):

1- درآمد اول 2- درآمد دوم 3- درآمد سوم 4- درآمد چهارم(کرشمه) 5- درآمد پنجم(شکسته کرشمه) 6- درآمد اول حجاز 7- درآمد دوم حجاز 8- بسته نگار 9- درآمد سوم حجاز 10- بزرگ و کوچک 11- فرود به شور 12- درآمد چهارم حجاز 13- چهارمضراب حجاز 14- دست نگار، فرود به شور 15- چهارپاره 16- گبری 17- سَمَلی 18- گیلکی 19- قسمت دوم گیلکی، فرود

ردیف آوازی عبدالله دوامی:

1- درآمد 2- رامکلی 3- تحریر نایب اسدالله 4- تحریر ابوعطا 5- حجاز 6- تحریر ابوعطا 7- چهارپاره 8- ترک (درچهارپاره) 9- اوج(در چهارپاره) 10- خسروشیرین 11- گبری 12- مثنوی

ردیف آوازی محمود کریمی:

1- درآمد 2- سیخی 3- رامکلی 4-رامکلی نوع دیگر 5- خسرو شیرین 6- خسرو شیرین نوع دیگر 7- گَوری یا گبری 8- حجاز 9- چهارپاره یا چهار باغ

ردیف موسی معروفی:

1- قسمت اول 2- قسمت دوم 3- قسمت سوم 4- قسمت چهارم 5- قسمت پنجم 6- قسمت ششم 7- گوشه محمد صادق خوانی 8- کرشمه 9- سیخی 10- حجاز 11- حجاز قسم دیگر 12- بسته نگار 13- بغدادی 14- حجاز قسم سوم 15- دوبیتی 16- شمالی 17- چهارباغ 18- گبری 19- فرود 20- رامکلی 21- مثنوی

ردیف ابوالحسن صبا:

1- چهارمضراب ابوعطا 2- آواز ابوعطا (درآمد اول) 3- سیخی 4-سه مضراب 5-فرود ضربی 6- حجاز 7- چهارمضراب 8- گبری 9- مثنوی گبری 10- خسرو شیرین 11- چهارباغ

تن صدا چیست؟

تن صدا چیست؟

انسان در گلوی خود دارای تارهای صوتی است و به همین دلیل، امکان تولید صدا برای او، کار سخت و دشواری نیست. انسان با تارهای صوتی خود می‌تواند بخواند، فریاد بزند، گریه کند و آوازهای دل انگیز بخواند. بی شک، افرادی که شغل خوانندگی را انتخاب می‌کنند، موقعیت شغلی خود را مرهون تارهای صوتی خود هستند. کلاس آموزش آواز سنتی در تهران به بیانی ساده تر، صدای انسان از صوت ساخته شده است که تارهای صوتی نقش موثری در تولید آن دارند. آواری دمی نام دیگر تارهای صوتی است و صحبت کردن روزانه هر روزمان با ارتعاش تارهای صوتی‌مان انجام می‌دهیم. درست است که تارهای صوتی وسعت آن‌چنانی ندارند، اما کاربرد پذیری آن‌ها ما را وادار کرده تا همواره مراقب سلامتی تارهای صوتی گلوی‌مان باشیم.

 

بخشی از کلاس آواز و تمرین تحریر با کودک 7 ساله (با ما در یوتیوب با آموزش های رایگان همراه باشین  radfarriahi@ )

 

 


شروع ساختن صدای انسان با تارهای صوتی صورت می‌گیرد، اما ادامه روند تولید صدا به ریه، تارهای صوتی حنجره هر فرد و مفاصل باز می‌گردد. در واقع ریه باید بتواند جریان هوای لازم را برای ارتعاش و به صدا در آمدن تارهای صوتی را به حرکت درآورد. کلاس آواز در اصفهان هنگامی پالس‌های حاصل از حنجره قابل شنیدن هستند که ریه بتواند هوای لازم برای تولید صدا از یک منبع خوب را تامین کند. در ادامه مسیر، عضلات قوی حنجره این توانایی را دارند تا با تغییراتی که در طول و تنش تارهای صوتی ایجاد می‌کنند، تن صدایی شما تنظیم شود و به گوش سایر افراد برسدهمان‌طور که گفتیم، بخش‌هایی از دستگاه صوتی که در بخش بالایی حنجره قرار دارند، در تولید و نشر صدای نشئت گرفته از حنجره تاثیر دارند. زبان، کام، لب‌ها و گونه افراد، همان بخش مفاصلی هستند که در پاراگراف پیش ذکر کردیم. در حقیقت، این اعضا به عنوان فیلتر کننده صدای حاصل شده از حنجره شناخته می‌شوند. تضعیف یا تقویت جریان هوای حنجره با مشارکت مفاصل امکان پذیر می‌باشد. هنگامی که تارهای صوتی با مفاصل ترکیب می‌شوند، تولید آرایه‌های بسیار پیچیده ممکن خواهد بود. نا گفته نماند که تن همان لحن صدای آدمی است. تن صدای انسان نشان دهنده احساسات متفاوت وی می‌باشد. خشم، شادی و تعجب در تن صداهای انسان به خوبی قابل تشخیص است. به احتمال زیاد بارها پیش آمده که با حرف زدن فرد مقابل‌تان، متوجه شده باشید که احساس او چگونه بوده است. به همین دلیل، تن خواننده موسیقی‌هایی که می‌شنویم در شکل گیری و ایجاد حس‌های درونی ما موثر واقع می‌شوند.

 کسانی که مایل هستند در کلاس گیتار در اصفهان شرکت کنند ما را دنبال کنند.

تن صدا در خوانندگی

نه تنها تن صدا در خوانندگی تاثیر گذار است، بلکه سخنرانان هم باید نسبت به تن صدایی که دارند، مراقبت کنند. آموزشگاه موسیقی در اصفهان تن صدا در بر قراری ارتباط پر شور و عمیق یا رفتارهای نشئت گرفته از عصبانیت موثر می‌باشد. تن صدا همان چیزی است که احساس درونی ما را در محیط خارجی نشان می‌دهد. همچنین، تن صدا باعث می‌شود تا دیگران درباره احساسی که نسبت به خواندن شعر موسیقی دارید، نظر بدهند.

اکنون فکر کنید که شغل شما خوانندگی است. آیا وجه تمایزی به تن صدای شما و سایر خوانندگان وجود دارد؟ مخاطبان شما قادر هستند تا به آسانی صدای شما را از سایر خوانندگان در یک نوع حوزه موسیقی تشخیص بدهند؟ درست است، تن صدای شما در خوانندگی سبب ایجاد وجه تمایز در بین سایر خوانندگان هم نوع شما می‌شود. علاوه بر این، با تقویت تن صدایی خود می‌توانید تک تک روحیاتی که دارید، به شنوندگان موسیقی‌های خود نشان دهید و احساسات آن‌ها را برانگیزید. به عبارت دیگر، تن صدایی یک خواننده نشان دهنده احساست و شخصیت درون او است. در ادامه به طور خلاصه چندین راهکار برای تقویت تن صدایی یک خواننده ارائه می‌دهیم. البته در رابطه با تقویت صدای خواننده در مقاله دیگری، به طور کامل صحبت کرده ایم و در این‌جا نکات را بصورت کلیدی بازگو می‌کنیم.

راهکار برای تقویت تن صدای خواننده‌ها:

    به فرد سخن‌ور و افرادی که مدام سخنرانی می‌کنند، به خوبی گوش کنید.
    حنجره‌تان را قوی کنید.
    تمرینات لازم برای پر حجم کردن صدا را بطور مکرر انجام بدهید.
    برخی از خوراکی‌ها به بهبود تن صدایی شما کمک می‌کنند. (تاثیرات آن‌ها را دست کم نگیرید!)
    حواس‌تان به آب بدن باشد. (نباید آب بدن‌تان کم باشد.)
    از خوردن غذاهای سنگین بپرهیزید!
    برنامه غذایی خود را ناگهانی و از پیش تعیین شده، تغییر ندهید.
    یک خواننده با تن صدایی فوق‌العاده، سیگار نمی‌کشد.
    آب نمک قرقره کردن برای یک خواننده توصیه نمی‌شود.
    برای کارکرد بهتر ارگان‌های بدن لازم است تا در ابتدای صبح اولین چیزی که میل می‌کنید، آب سالم و ولرم باشد. (خوردن آب برای یک خواننده در طول روز از اولویت‌های او برای افزایش سلامتی خود است.)

 

استودیو خوانندگی در اصفهان

 

صدا چگونه تولید میشود؟

صدا چگونه تولید میشود؟

همانطور که می دانید تارهای صوتی در حنجره قرار دارند و در هنگام حرف زدن در اثر عبور جریان هوا ، تارهای صوتی شروع به لرزش می کنند و حاصل این ارتعاشات تولید صوت می باشد .

 

آموزش آواز در اصفهان

 

صدای زیر و بم چگونه تشکیل می شود؟

ماهیچه های موجود در حنجره با با انبساط و انقباض خود موجب کوتاه و بلند شدن تارهای صوتی می شوند که در نهایت صداهای زیر و بم شکل می گیرد .

اگر تارهای صوتی کشیده شوند صدای زیر و اگر در حالت آزاد باشند صدای بم تولید می شود .

بخشی از کلاس آواز و تمرین تحریر با کودک 7 ساله (با ما در یوتیوب با آموزش های رایگان همراه باشین  radfarriahi@ )

 

 

کسانی که تمایل دارند کلاس گیتار در اصفهان شرکت کنند با ما همراه باشید.

البته بزرگی و کوچکی حجم حنجره و تارهای صوتی در کلفتی و نازکی صدا نقش بسیار موثری دارد به همین علت در نوجوانی صدای پسر بچه ها رفته رفته کلفت می شود زیرا اندازه تارهای صوتی در پسرها حدود ۲ برابر دخترهاست .

هنگام تولد اندازه تارهای صوتی حدود شش میلی متر است  اما طول تارهای صوتی در زنان به ۲۰ میلی متر و در مردان به ۳۰ میلی متر می رسد.

 

آموزش آواز در تهران


نقش دندان ها در تولید صدا

لب ، دندان ، زبان ، گونه و ماهیچه های گلو نقش بسیار زیادی در تولید انواع صداها بر عهده دارند .

به همین دلیل است که با دهان بسته نمی توان صحبت کرد .

برای مثال یک پرنده نمی تواند شکل دهانش را مانند انسان ها تغییر دهد به همین علت نمی تواند صداهای مختلف تولید کند .

پرندگان تارهای صوتی ندارند و تنها به کمک جعبه صدا یا همان حنجره شان صدا تولید می کنند .

نکته جالب این است که پرندگان می توانند در حالی که منقارشان بسته است آواز بخوانند .

 

چگونه میتوان با احساس بیشتری آواز بخوانیم؟

چگونه میتوان با احساس بیشتری آواز بخوانیم؟

 

آموزش آواز خواندن با احساس به شما کمک می کند تا مخاطبان و طرفداران بیشتر داشته باشید. انتخاب سبک در این دوره های آموزشی از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا سبک خواندن شما مانند یک برند است و طرفدارانتان شما را با این سبک خواهند شناخت. کلاس خوانندگی در غرب تهران شما همچنین در این دوره های آموزشی می توانید روش مونولوگ کردن آهنگ را نیز یاد بگیرید. منظور از مونولوگ کردن آهنگ این است که شما متوجه شوید که آهنگ چه چیزی را می گوید؟

مونولوگ کردن سبب میشود تا شما بهتر از احساسات خود استفاده کنید در این مقاله قصد داریم تا شما را با ترفند ها و تکنیک های موجود در آواز خواندن با احساس آشنا کنیم.

چگونه با احساس بیشتری آواز بخوانیم

خوانندگی یک هنر است و فردی که هنرمند است باید برای جذب مخاطبان، هنر خود را با احساس انجام دهد. هر چقدر که افراد اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند هنر خود را بی نقص تر اجرا می کنند. بنابراین بسیار اهمیت دارد که کسی که تازه وارد حرفه خوانندگی می شود حتما یک معلم آواز با تجربه را برای آموزش آواز خواندن با احساس انتخاب کند. آموزش آواز خواندن با احساس در آینده کاری آنها بسیار تاثیر دارد زیرا هیچ کس هنری را که فاقد از احساس باشد را دوست نخواهد داشت.

آموزشگاه موسیقی در اصفهان به شما کمک می کند تا بهترین آموزش آواز خواندن با احساس را تجربه کنید. آموزشگاه موسیقی رادفر با ایجاد یک محیط حرفه ای و جذاب به شما کمک می کند تا تمرین های مناسب برای تقویت اعتماد به نفس خود و همچنین خواندن با احساس را انجام دهید.

آموزشگاه موسیقی رادفر با استفاده از بهترین اساتید کشور در زمینه موسیقی به شما کمک می کند تا تکنیک های متفاوت برای اجرای یک موسیقی با احساس را یاد بگیرید. آموزش آواز خواندن با احساس توسط یک معلم با تجربه سبب می شود تا شما تجربه خود را بسیار زیاد تر کنید و باعث می شود، زمانی که روی استیج می روید تمام احساس خود را به نمایش بگذارید.

تکنیک و احساسات

یک خواننده همیشه باید تعادل را بین تکنیک و احساسات حفظ کند زیرا اگر هر یک بر دیگری غلبه کند کار شما زیبا نخواهد شد اما اگر تعادل بین احساس و تکنیک باشد کار شما بسیار منحصر به فرد و جذاب خواهد بود. فرض کنید که فردی بدون تکنیک ولی با احساس بخواند قطعا صدای جذابی به گوش شما نخواهد رسید زیرا تکنیک نیاز به صدای قوی دارد. حالا فرض کنید دقیقا عکس این عمل اتفاق بیافتد و فردی تنها با تکنیک و صدایی قوی آواز بخواند اما هیچگونه احساس در صدای او نباشد این آواز نیز جذابیت زیادی ندارد بنابراین تکنیک و احساسات در کنار هم شکوفا می شود. آموزش آواز خواندن با احساس به شما کمک می کند تا تعادل بین تکنیک و احساسات را کنترل کنید.کلاس آواز در اصفهان آموزش آواز خواندن با احساس روش های مختلفی دارد که برخی از آنها را در ادامه معرفی خواهیم کرد.

    علامت گذاری

علامت گذاری یک تکنیک در آموزش آواز خواندن با احساس است که برای داشتن یک صدای واضح بسیار موثر است. تکنیک علامت گذاری یک تکنیک قدرتمند است که صدا را برای اجرای دقیق فواصل ملودی و پیدا کردن مرکز گام های بلند و کوتاه آموزش می دهد. این نوع تکنیک در آموزش آواز خواندن با احساس سبب می شود تا شما به راحتی آهنگ را روی استیج اجرا کنید. این تکنیک باعث می شود تا خوانندگان بر آهنگی که می خواهند اجرا کنند تسلط پیدا کنند و فرم آواز خواندن آنها را تقویت می کند. این تکنیک را در آموزش آواز خواندن با احساس به نام «small but clear» نیز می شناسند. برای اجرای این تمرین آهنگ را با صدای آرام اما واضح بخوانید، اگر در تمرین های اول نتوانستید نتها را آرام بخوانید؛ نباید دلسرد شوید زیرا این موضوع چیز عجیبی نیست. صدا شما در این تکنیک آموزش آواز خواندن با احساس مجبور است تا خواندن آرام نتها را آموزش ببیند. انقدر تمرین کنید تا صدای شما عادت کند. نکته مهم در این تمرین این است که ابتدا صدای شما بتواند اهنگ را به آرامی بخواند سپس واضح بودن صدا اهمیت پیدا می کند. بنابراین تا قبل از اینکه نتوانستید آهنگ را به طور کامل اجرا کنید نگران کیفیت صدای خود نباشید.

    ماتریس گام ها و اجرای کامل

ماتریس گام ها و اجرای کامل آهنگ یکی از تکنیک های ویژه در آموزش آواز خواندن با احساس است که سبب می شود تا نتها ملودی در حافظه شما ثبت شود و به تقویت صدای خوانندگان کمک می کند. این نوع روش آموزش آواز خواندن با احساس در تهیه و ضبط صدا در استودیو بسیار مفید و مناسب است. ماتریس به این معنی است که چیزی از درون نشات بگیرد و رشد کند.

در حقیقت برای ماتریس ملودی شما می توانید از پیانو نیز استفاده کنید و از طریق کلید های پیانو نتهای ملودی را پیدا کنید. زمانی که پیانو بنوازید نتها را راحت تر و سریعتر در ذهن شما قرار می گیرد. اگر ملودی خود را تهیه کردید می توانید برای اجرای کامل آهنگ به آن مراجعه کنید و اگر ملودی خود را هنوز تهیه نکرده اید می توانید با استفاده از کلمات و متن آهنگ ملودی خود را بسازید. هنگامی که نت ها را با استفاده از پیانو می خوانید به فاصله ها نت های که می نوازید، توجه کنید و آنها را یادداشت کنید.

این کار به شما کمک می کند تا آهنگ شما انسجام بیشتری پیدا کند و سریعتر نتها را که خارج از گام می زنید را پیدا می کنید. یک ترفند عالی برای ساخت ملودی اتصال نتها قبلی به نتهای بعدی است یا به عبارت دیگر اتصال یادداشت های قبلی به یادداشت های بعدی است.

    قرار دادن احساسات و عواطف در صدا

آموزش آواز خواندن با احساس به شما کمک می کند تا ریتم آهنگ بسیار تقویت شود که همین امر سبب افزایش جذابیت بیشتر آهنگ و ملودی شما خواهد شد. حس خوب آهنگ سبب می شود تا مخاطبان آهنگ شما را بیشتر دوست داشته باشند. بنابراین به ریتم آهنگ خود توجه داشته باشید به طور مثال ۱-۲-۳-۴؛ سعی کنید که با ریتم هماهنگ شوید و زود یا دیر به کلید های پیانو ضربه نزنید.

این تمرین به نظر آسان است اما در واقعیت چنین چیزی نیست و ریتم اغلب افراد ناهماهنگ است. آهنگ را برای خود بخوانید و برای هر نت دستان خود را بهم بزنید و سعی کنید نکات موجود در آهنگ را از دست ندهید. با ترکیب کردن مرحله یک و دو روی نقاط ناهماهنگ کار کنید سعی کنید با کاهش و افزایش ریتم آهنگ، خودتان را با ریتم هماهنگ کنید.

    تاکید بر کلمات مختلف

یکی از ترفند های موجود در آموزش آواز خواندن با احساس تاکید بر کلمات مختلف است. شما در قسمت های از آهنگ که می خواهید یک عبارت تکراری را بخوانید بهتر است از نوع ترفند آموزش آواز خواندن با احساس استفاده کنید زیرا این کار سبب جلوگیری از یکنواخت شدن عبارات خواهد شد.

    انتخاب سبک هر خواننده

یکی از تکنیک های که در آموزش آواز خواندن با احساس در آموزشگاه موسیقی فردوس خواهید آموخت نحوه انتخاب سبک است. سبک هر خواننده مانند یک برند است که مخاطبان خواننده مورد علاقه شان را با سبک ویژه همان خواننده می شناسند و دوستش دارند.

اگر تازه در این حرفه می خواهید فعالیت کنید بهترین راه این است که تنها از صدای خود استفاده کنید و هیچگاه به سمت تقلید از دیگران نروید. اگر متوجه می شوید که آهنگی بدون ردیف و قافیه است برخی از نکات را خودتان اضافه کنید و آزمایش کنید که صدای شما چگونه جذابیت پیدا می کند. بنابراین انتخاب سبک موسیقی یکی مهمترین مزیت های است که در آموزش آواز خواندن با احساس خواهید آموخت.

    متن را مونولوگ کنید

ترفند مونولوگ یکی از مزیت های دیگر در آموزش آواز خواندن با احساس است که شما می توانید مانند یک بازیگر قبل از اجرای آهنگ متن را برای خود مونولوگ کنید. این کار سبب می شود تا کاملا متن را متوجه شوید و حال و هوای خود را با توجه به آهنگ سازگار کنید. به طور ساده تر هدف شما از مونولوگ کردن آهنگ این است که بدانید آهنگ چه می گوید؟ برای انجام این ترفند در مقابل آینه قرار بگیرید و فرض کنید که در مقابل شما مخاطبان زیادی قرار دارند و سعی کنید متن آهنگ را با احساس و بسیار آهسته به همراه تاکید های به موقع اجرا کنید.

Top